Een gemeente is net een mini-samenleving

Thomas werkt sinds 2022 bij Heemskerk als communicatiemedewerker. Hoe hij onze organisatie omschrijft? "Het is een soort mini-samenleving. Er gebeurt van alles en er werken allerlei soorten mensen. Het is heel divers."

Wat is een ambtenaar volgens jou?

"Iemand die het leuk vindt om anderen en inwoners te helpen. Voordat ik hier werkte, had ik misschien een ander antwoord gegeven. Toen dacht ik dat een ambtenaar iemand was die de hele dag in een kamertje zat en één heel specifieke taak uitvoerde. Iemand die zegt ‘zo doen we dat hier nu eenmaal’. In de praktijk heb ik een heel ander beeld van een ambtenaar gekregen. Het zijn hardwerkende mensen met een passie voor hun vak. Mensen die op zoek zijn naar oplossingen voor problemen en die dingen willen verbeteren."

Hoe zou jij onze organisatie omschrijven?

"Heel divers. Er is niet één type ambtenaar of één type werk. Het is een soort mini-samenleving. Er gebeurt van alles en er werken allerlei soorten mensen. Je leert hier veel over verschillende onderwerpen. Je voelt geen afstand of hiërarchie; iedereen is gelijk aan elkaar."

Je werkt 50% thuis en 50% om kantoor, hoe bevalt dat?

"Supergoed. Het voordeel van thuiswerken is dat je echt gefocust je werk kunt doen. En even tussendoor kunt wandelen. Op kantoor heb je weer meer die sociale contacten. Mijn werk is heel divers. De ene dag schiet ik mooie foto’s, brainstorm ik met andere organisaties en afdelingen, de andere dag werk ik iets uit op mijn laptop. Naast m’n werk sluit ik regelmatig aan bij de uitjes van JAH (Jonge Ambtenaren Heemskerk). Van educatieve uitjes tot een proefsessie coaching."

Werk je hier net als Irma tot je pensioen?

"Ik zie mezelf hier in ieder geval 10 jaar werken. Als ik hier genoeg kan blijven leren zeker. Wat ik een fijn idee vind, is dat Heemskerk een stabiele werkgever is. Een gemeente blijft in principe altijd bestaan."

Tip van Thomas

"Je kunt je zelf hier echt ontwikkelen. Er is ruimte om trainingen te volgen en weet dat je daar gebruik van kunt maken. Als dingen even niet lekker gaan, kun je altijd worden geholpen. Bijvoorbeeld met behulp van een interne coach."