Dustin's verhaal

Dustin (26) is sinds 2022 functioneel beheerder bij onze gemeente. Na zijn bachelor bedrijfskunde aan De Haagse Hogeschool deed hij bij ons zijn traineeship. Daarna kwam hij vast in dienst.

Hoe is het om je carrière te beginnen bij gemeente Heemskerk?

"Leuk en leerzaam! Ik had zelf geen ervaring met het werken bij een gemeente. Al snel kwam ik erachter dat het stereotype van gemeentes niet klopt. Dat het juist een plaats is waar veel innovatie mogelijk is. Ik vind het ook tof dat je het niet voor een aandeelhouder, maar de inwoner doet."

Hoe kwam je terecht bij een gemeente en niet bij een commerciële organisatie?

"Ik had zelf niet verwacht dat ik bij een gemeente terecht zou komen. Misschien door wat ik in mijn omgeving hoorde over ambtenaren die lui zijn, en niets willen of kunnen. Ik ben zelf iemand die wil doorpakken. Gelukkig kon ik mijn aannames testen tijdens mijn traineeship bij Heemskerk. Blij dat ik dat heb gedaan, want het bleek niet te kloppen! Bij Heemskerk werken erg gemotiveerde mensen, zowel jong als oud. Die het beste voor de inwoners willen. Ik krijg veel vrijheid en ruimte om te groeien."

Hoe vind je het om verschil te maken voor de Heemskerkers?

"Heel belangrijk. Ik vind het een fijn idee om te bedenken dat wat ik uitvoer meteen positieve invloed kan hebben op het leven van inwoners."

Wat kan deze talentenpool volgens jou brengen voor ontwikkeling van (jonge) talenten?

"Ik denk super fijne handvatten. Als je net op de arbeidsmarkt komt kijken, heb je vaak helemaal geen idee wat je écht leuk vindt. Althans, dat had ik. Zo'n talentenpool helpt heel goed denk ik bij het ontdekken wat je leuk vindt. Je kan proeven van meerdere keukens en misschien sneller je passie vinden. En stilstaan bij waar je energie van krijgt in je werk. Ook voegt het wat toe dat je gelijk in een groep zit met gelijkgestemenden. Dat heeft veel meerwaarde, juist op het begin."

Waarin heb jij je ontwikkeld in de tijd dat je bij Heemskerk werkt?

"Poeh, lastige vraag. Ik denk vooral samenwerken en communicatie. Omdat de gemeente een grote organisatie is, waar veel collega's wat anders doen, is communicatie super belangrijk voor goede samenwerking. Ook ben ik beter geworden in eerlijk zijn. Als ik soms iets niet begrijp van beleidsmakers zeg ik dat. Dat helpt enorm."

En wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

"Af en toe op de rem drukken. Ik hou ervan iets snel te fixen. Soms kan dat niet vanwege belangen, budgetten en capaciteit. Gelukkig ervaar ik dat niet dagelijks."

Hoe vind je de werksfeer bij Heemskerk?

"Vriendelijk en welwillend. Iedereen staat klaar om je iets te laten zien of uit te leggen. Je hoeft niet alles zelf uit te zoeken."

Hoe ondersteunt de gemeente jouw professionele groei en ontwikkeling?

"Als ik een interessante cursus binnen mijn werkgebied zie, juicht mijn teamleider toe om dit te volgen. Ook heb ik een fijne senior die mij coacht tijdens het werk."

Welke eigenschappen heb je nodig als je bij een gemeente wil komen werken?

"Ik vind dat iedereen alles kan leren, zolang je wil. Lastig om een eigenschap te noemen. Ik neig naar enigszins maatschappelijk betrokken zijn en collegialiteit. Je collega's maken je werk vind ik."