We mogen trots zijn op onszelf en onze organisatie

Jos is een van onze beleidsmedewerkers van het sociaal domein. Hij is een ervaren collega tussen de jonkies in zijn team. Zoals hij het zelf zegt: "Ik ben met mijn 60+ de oude knar van het team. Als ik zie hoe de jonge collega’s werken, met elkaar omgaan, hoe leergierig ze zijn, kan ik daar echt van genieten. En hoewel ze misschien sneller zijn met techniek, kan ik ze met mijn ervaring vaak weer goed adviseren."

Wat doet een beleidsmedewerker sociaal domein?

"Ik hou me bezig met welzijn, maatschappelijke dienstverlening, mantelzorg- en vrijwilligersbeleid, subsidies en buurtwerk. Voordat ik bij Heemskerk kwam werken, heb ik járen als beleidsmedewerker sport & recreatie gewerkt in Den Helder. En daarna 6 jaar bij Sportservice Noord-Holland als coördinator van alle regiokantoren. Wat ik nu doe, is totaal iets anders dan sport. Ik moest even de taal leren spreken, maar voelde me er al snel thuis."

Wat verraste je?

"Dat zoveel door vrijwilligers wordt gedaan. Een buurthuis heeft bijvoorbeeld vaak wel zo’n 100 vrijwilligers. Ook ouders die sporttenues wassen of kinderen brengen naar een uitwedstrijd, dragen bij aan het vrijwilligersnetwerk. Heemskerk is echt een vrijwilligersdorp. Heel bijzonder."

Doe je zelf ook vrijwilligerswerk?

"Zeker! Ik heb dat altijd veel gedaan. Ik ben nu actief bij de watersportvereniging en ik ben voorzitter van een klein biljartclubje."

Hoe bevalt werken in Heemskerk?

"Ik vind het een onwijs leuke gemeente om voor te werken. Zeker de laatste jaren is het er veel leuker op geworden. Dat heeft te maken met veel nieuwe, vooral jonge, collega’s. Ik ben met mijn 60+ de oude knar van het team. Als ik zie hoe de jonge collega’s werken, met elkaar omgaan, hoe leergierig ze zijn, kan ik daar echt van genieten. En hoewel ze misschien sneller zijn met techniek, kan ik ze met mijn ervaring vaak weer goed adviseren."

Wat is écht een kenmerk van onze organisatie?

"De collegialiteit: bereid zijn om naar elkaar te luisteren en om elkaar te helpen. Onze basishouding is dat we het samen doen. Dat past ook bij de Heemskerkse gemeenschap. Ik ben trots op Heemskerk, ook al kom ik hier niet vandaan en woon ik in Den Helder. Ik vind dat we ook trots mogen zijn op elkaar en op onze organisatie."