Ted werkt sinds 2000 bij onze gemeente. Da’s makkelijk rekenen. Ze is beleidsmedewerker en lid van de OR. Ze zet zich niet alleen in voor de volksgezondheid of collega’s, maar ook voor het imago van de ambtenaar. "Op verjaardagen ben ik soms net een ambassadeur die uitlegt hoe hard mensen hier werken. Hoe lastig het soms is voor ambtenaren om dingen voor elkaar te krijgen binnen de grenzen van bestaande wetten. Ik heb lang bij een commercieel bedrijf gewerkt, waar het ging om targets halen. Hier is het publieke belang de drijfveer. Daar haal ik voldoening uit."

Waarom koos je voor Heemskerk?

"Ik woonde in Haarlem, werkte in de commerciële sector en was in verwachting van mijn oudste zoon. In die tijd kon je niet zomaar een dagje minder werken. Bij een gemeente kon dat wél. Ik begon bij Haarlemmermeer, maar woonde inmiddels in Uitgeest. Toen een vacature bij Heemskerk voorbijkwam, was de kortere reistijd alleen al enorme winst. Het fijne aan mijn werk als buurtcoördinator vond ik het soms zichtbare resultaat van mijn werk. Zoals het mozaïeken bankje aan de Maerelaan."

Inmiddels werk je hier al een flinke tijd, wat is de reden denk je?

"Aan de ene kant het praktische: ik woon dichtbij mijn werk. Maar aan de andere kant zeker ook de schaal van Heemskerk in vergelijking met een grotere gemeente als Haarlem. Bij het koffiezetapparaat sta je te kletsen met de wethouder. Het is heel prettig dat je makkelijk met het college en je andere collega’s van andere teams kunt sparren."

Bij ons werk je – net als bijna iedereen – 50% van je tijd thuis. Hoe bevalt dat?

"Goed! Ik ben altijd gehecht aan op kantoor zijn en mensen ontmoeten. Toch is het voor mij ook best goed om af en toe geïsoleerd thuis te werken. Ik ben best een druktemaker, dus ik kan me goed voorstellen dat het voor collega's ook wel eens rustig is als ik er niet ben. Ik kom naar kantoor als ik afspraken heb. En het is ook echt de plek waar je ook je collega’s spontaan treft."

Wat doen al die ambtenaren eigenlijk op het gemeentehuis? ;)

"Op verjaardagen ben ik soms net een ambassadeur die uitlegt hoe hard mensen hier werken. Hoe lastig het soms is voor ambtenaren om dingen voor elkaar te krijgen binnen de grenzen van bestaande wetten. Een gemeente doet niet zomaar wat, er wordt hard gewerkt. Altijd met alle inwoners van Heemskerk in gedachte. Bij veel onderwerpen zie je de enorme inspanning, betrokkenheid en motivatie die het vraagt van ambtenaren. Ik heb lang bij een commercieel bedrijf gewerkt, waar het ging om targets halen. Hier is het publieke belang de drijfveer. Daar haal ik voldoening uit."

Heb je wensen voor de komende tijd?

"Dat we meer werken vanuit 'health in all policies'. Dat gezondheid een belangrijke rol speelt in alle beleidsvelden. Dat we ons bij alles wat we doen afvragen: 'Wat is de impact op de gezondheid?'"