Onze collega Sandra

Ik krijg energie van mensen in beweging brengen

Sandra is domeinmanager van het sociaal domein en daarmee 1 van de MT leden (managementteam). Ze heeft een bak aan ervaring in gemeenteland. "Het mooie aan werken bij een gemeente vind ik dat jouw werk snel effect op de samenleving heeft. Je impact is groot."

Hoe ben je terechtgekomen in gemeenteland?

"Ik begon zo’n 30 jaar geleden als uitzendkracht beleidsmedewerker economische zaken en grondzaken in Heerhugowaard. In 1e instantie dacht ik: 6 maanden betaald werk, daarna zoek ik wel iets anders. Maar ik ben blijven plakken. Dat kwam omdat ik het vertrouwen en de ruimte kreeg om dingen op te pakken als ik dacht dat ik het wel kon. Dat was zo’n fijne leerschool. Ik steun nu in mijn leidinggevende rol ook altijd mensen die initiatief tonen. Soms loopt iets anders dan je verwacht, maar je komt er altijd wel uit. Bij mij is het glas halfvol."

Wanneer begon je bij Heemskerk?

"In 2019, als teamleider in het fysiek domein. Later maakte ik de overstap naar domeinmanager, omdat ik graag meer bezig wilde zijn met de ontwikkeling van de organisatie en de medewerkers. Het sociaal domein was het enige domein dat ik nog niet had ontdekt in mijn gemeentetijd. Een mooie kans dus."

Hoe heb je Heemskerk zien ontwikkelen de afgelopen jaren?

"We hebben enorme stappen gezet. We zijn minder bezig met procedures en protocollen, en meer met het doel dat we willen bereiken. Ik ben grootgebracht in gemeenteland met het motto: als deze weg niet lukt, hoe dan wel? Ik zie dat we dat nu in onze organisatie ook doen. Linksom of rechtsom, we gaan het gewoon doen. En dat geeft energie. Ook vernieuwen we ons meer. Met veel jonge medewerkers komen nieuwe ideeën binnen, en als organisatie staan we daar nu open voor. Vernieuwing gaat niet alleen om leeftijd, maar ook om samen dingen ontdekken en jezelf blijven verwonderen."

Wat doe je het liefst in je werk?

"Ik vind het ontzettend leuk om een groep mensen in beweging te krijgen, ze een zetje te geven. Niet alleen maar over processen praten, dan raak je mij kwijt. Ik hou ervan als we iets niet zeker weten en nieuwe manieren ontdekken hoe je iets óók kunt doen. Dat vind ik ook zo leuk aan de talentenpool die we gaan starten, waar een club enthousiastelingen verschillende opdrachten gaat doen."

Hoe ervaren nieuwe collega’s hun start hier?

"De reacties van nieuwe medewerkers zijn positief. Ze worden warm ontvangen en kunnen rekenen op hulp van collega’s. Wij verwachten van nieuwe collega’s dat ze lef tonen en initiatief nemen. Niet bij de eerste tegenwind opgeven, maar doorzetten om iets te laten slagen. Het mooie aan werken bij een gemeente vind ik dat jouw werk snel effect op de samenleving heeft. Je impact is groot."

Sandra's tip

"Sta open voor verandering, bijvoorbeeld bij ombuigingen van budgetten. Je functie kan door de jaren heen veranderen. Maar als je je ergens in verdiept, is er altijd wel een plekje voor je in de herberg."