Ambtenaren zijn ook maar gewoon mensen

Samantha is budgetcoach en helpt inwoners met financiële problemen. Ze begon haar tijd bij Heemskerk in haar 3e studiejaar met een stage. En is daarna gebleven. "De gemeente wilde in mij investeren en betaalde de laatste 2 jaar van mijn studie. Er zijn hier absoluut mogelijkheden. En goed om te weten: ambtenaren zijn gewoon mensen ;)"

Van stagiair naar medewerker, hoe ging dat?

"Ik had een stageplek nodig tijdens mijn fulltime opleiding maatschappelijk dienstverlening. Een gemeente leek me altijd interessant, omdat ik het leuk vond om mensen met vragen over bijvoorbeeld uitkeringen te helpen. Ik begon met een stage voor 2 dagen per week. Onze teamleider werkte toen even niet, dus was de toenmalige gemeentesecretaris, Bert van de Velden, ons aanspreekpunt. Ik deed hem een voorstel: ‘kan ik mijn 3e jaar hier niet werken én leren. Dus mijn opleiding deeltijd doen?’ Hij vond dat zo’n leuk idee dat dat geregeld werd. Zo kwam ik in dienst in mijn 3e jaar en ging ik 1 dag naar school en werkte ik 4 dagen. De opleiding werd toen betaald door de gemeente. Ze wilden in mij investeren."

Wat vind je het leukst van werken hier?

"Mensen met financiële problemen helpen of advies geven. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van toeslagen of een uitkering. Ook de samenwerking met onze ketenpartners als MET Heemskerk of Centrum Jeugd en Gezin vind ik interessant. Ik zit elke week ook een paar uur op het Serviceplein; daar ben ik aanspreekpunt voor verschillende vragen. Ik heb het erg naar mijn zin. En de combinatie van thuiswerken en kantoor vind ik fijn. Als er iets is met mijn kindjes, kan ik altijd even wat regelen."

Wat heb je geleerd sinds je hier werkt?

"Dat ambtenaren ook maar gewoon mensen zijn. Dat klinkt misschien vreemd. Maar ik dacht: er staan hier allemaal Ferrari’s in de garage. Ik dacht dat het allemaal hoge pieten waren. Dat bleek een groot vooroordeel van mij. Ook keek ik altijd naar de hiërarchie, bijvoorbeeld de burgemeester of wethouder. Ik heb geleerd dat je gelijk bent aan elkaar, ook al zit iemand anders een schaal hoger of is diegene beter opgeleid dan ik."

Leuk om te weten: Samantha deed na vmbo basis, kappersopleiding (niveau 2) én daarna sociale dienstverlening (niveau 3). Ze stroomde via een schakeltraject door naar het hbo. En deed tijdens haar werk hier een post hbo opleiding schuldhulpverlening en opleiding voor budgetcoach.

Foto van onze collega Samantha

Onze gemeente investeert in mensen

"Heb je niet de juiste kennis, vaardigheden of opleiding voor een bepaalde functie? Probeer toch te solliciteren. We bieden kansen en opleidingen aan."